• Norbertijnenstraat 36, 6166 AK, Geleen
  • 046-4743322
  • Spoed: 046-4745744
  • info@hpog.nl
  • Is bewegen echt gezond?

    Soms hoor ik wel eens mensen zeggen; Ik ga toch niet voor gek over straat rennen! Dat hoeft ook helemaal niet om gezond te blijven, maar bewegen moet minstens 30 minuten per dag.

    Toch is dat rennen zo gek nog niet. Hier een artikeltje uit de NRC:

    Oude hardlopers blijven gezond. Door onze redactie wetenschap Rotterdam, 14 aug. Oude hardlopers zijn geen doodlopers. Althans niet snel. Vijftigplussers die hardlopen, hebben een 40 procent lagere kans om in een bepaald jaar te sterven dan leeftijdgenoten die niet hardlopen. En van handicaps die het dagelijks leven bemoeilijken, hebben die oudere hardlopers gemiddeld twaalf jaar later last dan de niet-renners. Dat blijkt uit onderzoek van Stanford University dat al ruim twintig jaar duurt en maandag is gepubliceerd in de Archives of Internal Medicine. In 1984 vroegen onderzoekers aan leden van de 50+ Runners Association of ze wilden meedoen aan onderzoek naar gezond oud worden. 538 mensen van (toen) 50 tot 72 jaar oud deden mee.
    De 423 niet-hardlopers die als controlepersonen meededen, waren hoogopgeleiden uit het universitaire personeelsbestand. Jaarlijks vulden de deelnemers een vragenlijst in.

    Van de hardlopers overleed tot nu toe 15 procent, van de niet-lopers is al 34 procent gestorven. De ‘lopers’ – nu allemaal rond de tachtig – rennen gemiddeld nog 76 minuten per week. Dat was 240. De niet-renners daalden van 25 naar 1 minuut per week. Wel is er sprake van zelfselectie: mensen die al gehandicapt of ongezond zijn, zullen niet snel op oudere leeftijd nog hardlopen. Maar de onderzoekers deden er alles aan om die verstoring te omzeilen. De controlepersonen waren aan het begin van de studie bijvoorbeeld ook erg gezond, en ze waren hoogopgeleid.

    In de praktijk zal het verschil tussen hardlopers en niet-hardlopers nog wel groter zijn, schrijven de onderzoekers. Het gaat er om dat alle redelijk gezonde mensen kunnen kiezen voor een leefstijl waar hardlopen in past

  • Een gezonde leefwijze zal wel beter zijn dan een ongezonde, maar veranderen is niet gemakkelijk. Wat kan ik het beste veranderen en wat levert het meeste op?

    Bijna altijd geldt dat stoppen met roken de grootste winst oplevert. Toch kan het, als je alleen kijkt naar hart & vaatziekte alleen en je geen suikerziekte hebt en ook niet al bekend bent met een oud hartinfarct of vaatvernauwing aan de benen of CVA, toch wat ingewikkelder zijn.

    Er is een programma ( http://www.scoremeter.nl/) wat u zelf kunt gebruiken om te zien wat in uw situatie het meeste effect oplevert.

  • Drinken doen we toch allemaal, wat heeft dat nou met mijn gezondheid te maken, ik ben toch geen alcoholist! Hoeveel alcohol is nog gezond, en wanneer is het teveel, dus ongezond?

    Alcohol is veel ongezonder dan we ons realiseren, doe de drinktest van het trimbos instituut
    (http://www.drinktest.nl/)

  • Kan ik zelf kiezen door welke arts ik wordt geholpen?

    Er zijn wel 4 tot 5 artsen werkzaam in onze praktijk.

    Als u kiest bij wie u een afspraak wilt, kijkt de assistente wanneer dat kan. Als u voor het tijdstip kiest, zoekt de assistente bij welke huisarts dat past. De assistente stelt vragen aan u om er achter te komen wat voor probleem u heeft en welke medische urgentie dat probleem heeft. Sommige zaken passen beter bij een van ons door een specifieke belangstelling of scholing op dat gebied. De doktersassistente heeft van ons de opdracht gekregen daar naar te vragen.

  • Afspraak maken

    U kunt voor een afspraak bellen op werkdagen tussen 8:00 en 13.00 en tussen 14.00 uur en 17:00. Of maak online een afspraak.
    Online afspraak maken
  • Herhaalrecept aanvragen

    Herhaalrecepten gaan alleen over medicijnen die u al eens eerder via ons besteld heeft en vereist blijft gebruiken.
    Vraag direct aan
  • Openingstijden

    • Maandag - Vrijdag
      8.00 - 17.00
    • Gesloten
      13.00 - 14.00
    • Visites afgelegd tussen
      11.30 - 13.30